Taal in de stad

Onderzoekslijn

Taal kunnen we zien als een middel waarmee kinderen, jongeren en volwassenen communiceren en waarmee zij mee kunnen doen aan de samenleving. Van mee kunnen praten in de klas, begrijpen van een toetsvraag voor een goed resultaat, participatie op de arbeidsmarkt, tot het kunnen invullen van een formulier voor de overheid.

De taalontwikkeling van kinderen begint al vanaf de geboorte. Kinderen leren taal door taalaanbod in de omgeving, bijvoorbeeld als hun ouders een boekje voorlezen. Naast mensen in de directe omgeving van het kind zijn er diverse professionals betrokken bij de taalontwikkeling, zoals pedagogisch medewerkers en leerkrachten.

 

In Almere zijn er zorgen over de taalvaardigheid en taalontwikkeling van kinderen en jongeren. Er is sprake van een relatief hoog percentage laaggeletterden, scores uit leerlingvolgsystemen zijn onder het landelijk gemiddelde en er is een grote groep die thuis geen Nederlands spreekt (zie Inventarisatiestudie Taal in Almere). Als gevolg van de schoolsluitingen tijdens de coronapandemie zijn de taalachterstanden toegenomen. Leerlingen met Nederlands als tweede taal (NT2) en leerlingen uit lage sociaaleconomische milieus zijn daarbij extra hard geraakt, doordat zij tijdens de schoolsluitingen minder taalaanbod hebben gehad en thuis minder ondersteuning kregen dan hun klasgenootjes.

 

Het lectoraat Urban Care & Education richt zich binnen deze onderzoeklijn op het vergroten van de taalvaardigheid. We zetten in op het verbeteren van de taalprofessionaliteit van professionals in Almere, monitoren verschillende taalinterventies en werken nauw samen met de gemeente schoolbesturen en andere partners aan een stadsbrede aanpak voor het verbeteren van de taalvaardigheid van kinderen en jongeren in de leeftijd 0-27 jaar.

 

In dit magazine beschrijven we de verschillende projecten binnen de onderzoekslijn Taal in de Stad. Onderzoeker Lisa van der Sande licht het onderzoek naar de Stedelijke Taalaanpak Almere toe en er worden een aantal opbrengsten gedeeld. De casusbeschrijving vertelt de ervaringen van één van de deelnemers aan het lerend netwerk ‘Steigers in begrijpend lezen’. Onderzoeker Ferry Boschman en docent-onderzoeker Marije van Roekel schrijven over kansen vergroten met taal in de context van de Havenacademie. Onderzoekers Rianne de Wit en Lisa van der Sande lichten hun onderzoek binnen de werkgroep NPO Taal toe. Tot slot vertelt documentairemaker Sara Blom in haar blog over de ontwikkeling van de documentaire ‘Taal in de Stad’.