Opleiden en werken in een grootstedelijke onderwijscontext

Onderzoekslijn

Almere vanaf het Weerwater gezien
In een stad waar verschillende bevolkingsgroepen samenleven, is ook de sociale en culturele diversiteit van leerlingen en ouders binnen en tussen scholen groter. De superdiversiteit in Almere en Lelystad biedt kansen voor het onderwijs, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Onderwijsprofessionals moeten er bijvoorbeeld rekening mee houden wat het betekent voor het leerproces van een leerling dat deze thuis een andere taal spreekt of in armoede opgroeit. De diversiteit doet een beroep op hun kennis van het leren en de ontwikkeling van kinderen in een context van kansenongelijkheid en op hun vermogen om cultureel responsief onderwijs te verzorgen.

Een van de grote vraagstukken in grootstedelijke onderwijscontexten is momenteel het personeelstekort. Binnen de lijn Opleiden en werken in grootstedelijke onderwijscontext beogen we met praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek de scholen en besturen in de onderwijsregio te ondersteunen bij de aanpak hiervan en relevante beleidsinformatie op te leveren. Op basis van een verkennend onderzoek naar het perspectief van 40 verschillende betrokkenen in het onderwijs in Almere en Lelystad, werken we in samenspraak met praktijkpartners aan een langjarige onderzoeksagenda passend bij de specifieke onderwijscontext en onderwijsopdracht.

 

In dit gedeelte van het magazine beschrijven we lopende projecten binnen deze onderzoekslijn en schetsen we toekomstige plannen voor onderzoek. Associate lector Edith Roefs gaat in haar openbare les in op de waarde van werken in het onderwijs en de betekenis daarvan voor de langjarige onderzoeksagenda. Onderzoeker Frytskje Simonis heeft een interview gehouden met Susanne Olivier (bestuurder Almeerse Scholen Groep), Hasib Moukaddim (directeur Windesheim Almere) en Jeroen Betjes (Accounthouder primair en voortgezet onderwijs gemeente Almere) over een aanpak voor het lerarentekort en onderzoeker Amieke Bouma geeft ons een historisch perspectief op het lerarentekort. Daarnaast hebben onderzoekers Elise Peters en Juul Tielens samen met collega’s van Educatie en Sociaal Werk Manon de Boer en Marah Haan een stuk geschreven over de minor Urban Care & Education die momenteel wordt ontwikkeld en laat onderzoeker Irene Eegdeman zien hoe data gedreven werken kan helpen bij het formuleren van antwoorden op de vraag hoe we studentuitval kunnen voorkomen.