Jongerenbetrokkenheid:

Van woorden naar daden met Design Thinking

handen met stift en postits
Het creëren van betrokkenheid van je doelgroep, met name jongeren, is makkelijker gezegd dan gedaan. Ondanks de goede intenties lukt het om verschillende redenen vaak onvoldoende. Dit komt bijvoorbeeld doordat er te weinig jongeren worden gesproken, ze pas achteraf in het ontwerp, idee of plan worden betrokken, of als een ‘marionet’ worden ingezet. Kun je dan echt spreken van betrokkenheid? Naar mijn mening kunnen we veel leren van Design Thinking.
Door: Juul Tielens, onderzoeker bij lectoraat Urban Care & Education

Maar wat is Design Thinking eigenlijk?

 

Design Thinking is een mensgerichte benadering voor probleemoplossing en innovatie. Het draait om co-creatie en samenwerking met de doelgroep om zo tot de meest effectieve en duurzame oplossingen te komen. Het probleem van de doelgroep staat centraal en niet de oplossing. Het écht verplaatsen in de doelgroep, het begrijpen van de onderliggende behoeftes en verlangens, vormt de kern binnen Design Thinking. Daarnaast benadrukt Design Thinking het belang van co-creatie. In plaats van top-down besluiten te nemen, werk je samen met de doelgroep om tot de beste oplossingen te komen. Dit betekent dat je jongeren niet alleen betrekt voor hun input, maar gedurende het hele proces.

Het proces van Design Thinking

 

Het proces van Design Thinking bestaat uit vijf fasen: Empathize, Define, Ideate, Prototype en Test. In de Empathize-fase draait het om het begrijpen van de doelgroep door middel van observatie en interactie, zodat je hun behoeften en problemen helder kunt krijgen. De Define-fase houdt in dat je de verzamelde inzichten vertaalt naar een duidelijke probleemstelling. In de Ideate-fase genereer je zoveel mogelijk ideeën en mogelijke oplossingen voor het gedefinieerde probleem. Vervolgens maak je in de Prototype-fase eenvoudige en werkbare modellen van je beste ideeën, die je in de Test-fase aan de doelgroep voorlegt om te evalueren en feedback te verzamelen. Dit iteratieve proces helpt bij het ontwikkelen van effectieve, mensgerichte oplossingen. (Bron afbeelding: Faith Research)

schema desing thinking

Het is niet altijd nodig om alle fasen van het proces te doorlopen, maar het kan wel praktische handvatten, methoden en werkwijzen bieden om toe te passen in de praktijk. Denk bijvoorbeeld aan ‘empathy mapping’; waarbij je visueel in kaart brengt wat je doelgroep denkt, voelt, zegt en doet. Hierdoor krijg je een holistisch beeld van je doelgroep en hun ervaringen. Deze methode zet aan tot verdiepen in de ander en werkt goed als je weinig kennis hebt van de leefwereld van je doelgroep. Een andere methode is ‘photo elicitation’, waarbij je aan de hand van foto’s in gesprek gaat om zo diepere inzichten en emoties op te roepen. Dit is een goede methode om in te zetten bij jongeren die het moeilijk vinden over bepaalde thema’s te praten. Deze twee methoden zijn slechts een tipje van de sluier. Er zijn er zo veel meer. Daarnaast is ook veel ruimte voor eigen ontwerpen en creativiteit. Kortom, Design Thinking stimuleert outside-the-box denken en andere, creatieve, wegen te bewandelen die je anders niet zo snel zou overwegen.

Geen woorden maar daden

 

Design Thinking biedt een krachtig raamwerk om jongeren echt te betrekken bij het oplossen van problemen die hen aangaan. Door empathie centraal te stellen en samen met hen oplossingen te co-creëren, kunnen we voorbij de traditionele denkkaders kijken en tot innovatieve en effectieve resultaten komen. Zo kunnen we daadwerkelijk bouwen aan oplossingen die niet alleen relevant en praktisch zijn, maar ook gedragen worden door de jongeren zelf!

 

Wil je meer leren over Design Thinking? Ik denk graag met je mee!  (j.f.tielens@windesheim.nl)

 

Of laat je inspireren door de boeken: Design Thinking, The Design Thinking Toolbox, 80 werkvormen voor creatieve sessies, Ontwerpen voor zorg en welzijn en SPRINT.