Goed onderwijs voor het jonge kind

Onderzoekslijn

kleuters zitten op stoeltjes in een rij in de klas
Goed onderwijs voor het jonge kind is leren in spel. Opgroeien en ontwikkelen start voor iedereen in de wieg, het gezin waar je bent geboren en in de straat en wijk waar je woont. Samen met je ouder(s) of verzorger(s) leer je deze omgeving kennen en wordt deze omgeving steeds groter. Je bezoekt het consultatiebureau in het wijkcentrum, gaat naar het buurthuis voor muziek op schoot of misschien wel spetterles in het zwembad in Almere Buiten. Thuis spelen je ouders een belangrijke rol in hoe jij opgroeit, op het kinderdagverblijf zijn dat de pedagogisch medewerkers en op school is het de leerkracht. Aan deze professionals de taak om voor alle jonge inwoners van de stad een rijke leeromgeving te bieden vol kansen om verder te komen. Het maken van een rijke leeromgeving die nieuwsgierig maakt en uitdaagt tot exploreren, spelen en leren is een voorwaarde voor goed onderwijs voor het jonge kind.

Gezin als schakel in de stad

Voor het eerst in een nieuwe omgeving stappen en deze wereld verkennen, dat is precies wat de eerste Flevolanders deden in de jaren ‘60. In deze eerste fase kwamen er dorpen met veel aandacht voor onderlinge sociale verbanden om een nieuwe gemeenschap op te bouwen. In de jaren ‘70 werd de eerste eengezinswoning betrokken in Almere en er volgden gauw meer gezinnen. Rondom elk gezin bevindt zich een netwerk van volwassenen zoals ouders, opa, tante en nichtje. Maar ook professionals nemen, soms dichtbij het gezin, een belangrijke plek in, in het netwerk van kinderen. Zo groeien steden als Lelystad en Almere mee met de gezinnen en haar jongste inwoners. In de fysieke opbouw van de steden is dit ook zichtbaar in nieuwe voorzieningen zoals een brede school, een buurtcentrum of het openbaar vervoer. Zo stopt De Almeerse bus M7 bijvoorbeeld bij het Buitenhout college, komt langs brede school de Archipel, kinderdagverblijf Speelmere, buurthuis de Wieken en ROC Flevoland. Zo laat de stadsplattegrond van Almere allerlei levenslijnen en knooppunten zien in de ontwikkeling van (jonge) kinderen.

route buslijn 7 Almere

Knooppunten in opgroeien en ontwikkelen

Het lectoraat Urban Care & Education richt zich binnen deze onderzoekslijn op leeromgevingen waar professionals, gezinnen en kinderen samen komen voor de ontwikkeling en leren van kinderen. Dit soort knooppunten vind je niet alleen op school, maar het zijn alle omgevingen waarin kinderen elkaar ontmoeten en waarin hun brede ontwikkeling wordt gestimuleerd. Professionals in al die omgevingen zijn zich bewust van hun rol in de ontwikkeling van het jonge kind en weten wat goed gaat en wat beter kan. Als lectoraat werken we samen aan het inrichten van rijke leeromgevingen voor deze professionals. We creëren knooppunten zoals professionele leergemeenschappen, een toekomstig expertisecentrum jonge kind in Lelystad en lerende netwerken in Almere. Samen onderwijs ontwerpen, uitvoeren en evalueren versterkt de (domein specifieke) pedagogische inhoudskennis van professionals en daarmee het vertrouwen in de bekwaamheid van die professionals als individu en als team. Want goed onderwijs voor het jonge kind maak je niet alleen!

 

Het lectoraat Urban Care & Education sluit met de onderzoekslijn ‘Goed onderwijs voor het jonge kind’ aan bij de onderwijsvraagstukken van de praktijk. In dit magazine beschrijven we lopend onderzoek en schetsen we toekomstige projecten: 

 

De school in de buurt; hoe breed mag die zijn?

Dit artikel gaat over het ontwikkelen van Brede Kindvoorzieningen en wat dit kan betekenen voor de kansen en mogelijkheden in de wijk.

 

De zandbak als mede-opvoeder

Dit artikel laat zien welke rol een fysieke plek speelt bij het bieden van ontwikkelingskansen aan kinderen.

 

Bewegen, kijken en doen. Zo verkennen de allerkleinsten de wereld om hen heen

Dit artikel beschrijft hoe professionals exploratief spel kunnen benutten om de vroege taalontwikkeling van kinderen te stimuleren.