Werkgroep NPO Taal

Tijdens de schoolsluitingen gedurende de coronapandemie zijn de taalachterstanden toegenomen. Vanuit de subsidie van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) die aan gemeenten is verstrekt voor het inhalen van corona gerelateerde achterstanden is de werkgroep NPO Taal gestart. Het doel is om bij te dragen aan het voorkomen en bestrijden van taalachterstanden. De werkgroep is onderverdeeld in drie sub-werkgroepen: NPO Gezinsaanpak, NPO Preventieve Logopedie en NPO NT2. Omdat er sprake is van overlap tussen de doelen en doelgroepen van de drie sub-werkgroepen heeft de werkgroep NPO Taal regelmatig overleg. Er wordt ingezet op een duurzame ondersteuning die ook na de verstrekking van de NPO-gelden blijft bestaan. Als lectoraat zijn we betrokken bij NPO preventieve logopedie en NPO NT2.

 

Door: Lisa van der Sande en Rianne de Wit, onderzoekers lectoraat Urban Care & Education

Lisa van de Sande Rianne de Wit

NPO Preventieve Logopedie

 

Bij het NPO-project Preventieve Logopedie werken we samen met het Logopedisch Netwerk Almere (LNA), een samenwerkingsverband van logopediepraktijken uit Almere. Daarnaast is de opleiding logopedie van Hogeschool Windesheim betrokken bij de uitvoering. Het LNA biedt verschillende begeleidingsmogelijkheden voor de scholen en voorscholen.

  1. Screening voor leerlingen in groep 1-2. Door het vroegtijdig opsporen van eventuele spraak- en/of taalachterstanden kunnen kinderen passende ondersteuning krijgen.
  2. Coaching en scholing van ouders/verzorgers, leerkrachten en pedagogisch medewerkers, waarbij de deelnemers kennis en vaardigheden opdoen over het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen en het signaleren van eventuele problemen in de taalontwikkeling.
  3. Begeleiding van groepjes leerlingen op scholen en voorscholen, gericht op communicatieve redzaamheid of beginnende geletterdheid.

 

Het lectoraat Urban Care & Education is verantwoordelijk voor de monitoring van het project. We onderzoeken wat de toegevoegde waarde van de logopedische screening is voor het vroegtijdig opsporen en doorverwijzen van kinderen met spraak- en/of taalachterstanden. En we onderzoeken het effect van de begeleidingsactiviteiten op de self-efficacy, taalstimulerende vaardigheden en kennis over taalontwikkeling van ouders en professionals. Dat doen we door middel van vragenlijsten, observaties en interviews.

NPO NT2

 

Bij het NPO NT2 project werken we samen met Taalcentrum Almere. Nieuwkomers volgen gemiddeld één jaar onderwijs op het Taalcentrum voordat zij doorstromen naar het regulier onderwijs. In deze periode wordt volop ingezet op het verbeteren van de taalvaardigheid. Als leerlingen doorstromen naar een andere school ontvangen zij ambulante begeleiding.

Binnen het NPO NT2 project wordt gewerkt met twee routes: (1) directe ondersteuning door uitbreiding van de ambulante begeleiding en (2) professionele ontwikkeling op het gebied van de ondersteuning van NT2 leerlingen. Er wordt een professionaliseringstraject ontwikkeld waarin pedagogisch medewerkers, VE-coaches en pedagogisch coaches kennis opdoen over meertaligheid en taalstimulering. De opgedane kennis wordt vertaald naar het handelen op de werkvloer, waarbij pedagogisch medewerkers gecoacht worden door VE-coaches en/of pedagogisch coaches.

 

Het lectoraat Urban Care & Education is verantwoordelijk voor de monitoring en effect meting. We inventariseren hoeveel professionals en kinderen bereikt worden en onderzoeken wat het effect is van het professionaliseringstraject. Voorafgaand en na afloop van het traject wordt het handelen van de pedagogisch medewerkers in kaart gebracht door middel van vragenlijsten, observaties en/of interviews. Op basis van monitoring en de effectmeting wordt het professionaliseringstraject geëvalueerd en waar nodig doorontwikkeld.